Obowiązki fryzjera. Czy znasz je wszystkie?

Jeśli pracujesz w branży już od dłuższego czasu, możesz być naprawdę zaskoczony (a może nawet lekko urażony) tym pytaniem. Oczywiście, że znasz swoje obowiązki! Jesteś doświadczonym specjalistą, a nie zwykłym żółtodziobem. Być może trafiłaś na ten artykuł, szukając informacji na temat rekrutacji nowego fryzjera - ale na pewno nic Cię nie zaskoczy. Prawda? Cóż... dowiedzmy się tego razem!

Jakie są rodzaje obowiązków stylisty fryzur?

Aby ułatwić Ci wypisanie wszystkich obowiązków, podzieliliśmy je na cztery różne kategorie:

  • Podstawowe, które skupiają się na Twojej roli w salonie
  • Menedżerskie, które związane są z zarządzaniem harmonogramem, stanowiskiem pracy, narzędziami, produktami itp.
  • Edukacyjne, które mają na celu zapewnienie, że Twoje umiejętności są na poziomie (lub powyżej) standardu branżowego
  • Interpersonalne, które zapewnią Ci doskonałą obsługę klienta.

Podstawy

Zacznijmy od tego, co oczywiste. Naturalnie, Twoim obowiązkiem jest wykonywanie usług, do których wykonywania zostałeś stworzony - a mianowicie:

  • Mycie, pielęgnacja i suszenie włosów przy użyciu produktów dopasowanych do rodzaju i kondycji włosów klienta
  • Obcinanie, przycinanie i golenie włosów przy użyciu odpowiedniego sprzętu i technik
  • farbowanie i inne zabiegi chemiczne na włosach klientów przy użyciu odpowiedniego sprzętu i technik w celu osiągnięcia pożądanego efektu końcowego
  • Stylizować włosy klientów zgodnie z ich potrzebami i życzeniami.

Wiesz jednak dobrze, że nie jesteś "maszyną do stylizacji włosów" i to właśnie na Twoją wiedzę i doświadczenie klienci liczą najbardziej. Dlatego do Twoich zadań należy:

  • Posiadać wiedzę o różnych strukturach, długościach, rodzajach włosów i być gotowym do pracy z nimi wszystkimi
  • Umieć rozpoznać różne problemy z włosami lub skórą głowy i być przygotowanym do udzielenia profesjonalnej porady
  • Rekomendować cięcia, kolory i style w zależności od kształtu twarzy i upodobań klientów
  • Znać teorię stojącą za różnymi zabiegami (zwłaszcza chemicznymi) i być w stanie odpowiednio zareagować, jeśli coś pójdzie nie tak.

Kierownictwo

Obowiązki kierownika będą w dużej mierze zależeć od tego, jak salon jest zarządzany - a mianowicie: jaka jest hierarchia pracowników, podział obowiązków, strefy wpływów i jak dużą niezależność ma zwykły stylista. Do obowiązków kierowniczych może należeć:

  • Sprzątanie miejsca pracy i upewnianie się, że spełnia ono wszystkie wymogi bezpieczeństwa i higieny pracy
  • Prawidłowe czyszczenie, sterylizacja i konserwacja narzędzi
  • Prawidłowe czyszczenie, sterylizacja i konserwacja sprzętu
  • Zarządzanie poziomem zapasów i informowanie kierownika/właściciela salonu o konieczności złożenia zamówienia
  • Dbałość o swój harmonogram pracy

Niezależnie od tego, jakie są Twoje metody organizacji salonu, pamiętaj, że wiele zadań związanych z zarządzaniem można zautomatyzować. Takie rozwiązanie nie tylko odciąża Ciebie i Twoich pracowników od zbędnych zadań i pozwala skupić się na ważniejszych rzeczach, ale także sprawia, że zautomatyzowane elementy są niezawodne. Wyobraź sobie świat, w którym planowanie i edycja terminów spotkań odbywa się za pomocą wygodnego przeciągania i upuszczania, a wszystkie zmiany pojawiają się automatycznie w kalendarzach wszystkich członków zespołu. Wyobraź sobie, że nie ma już podwójnych rezerwacji, ponieważ system, którego używasz, ostrzega Cię przed nakładaniem się terminów. Wyobraź sobie tworzenie cyfrowych harmonogramów pracy i zdalne przydzielanie zadań, generowanie szczegółowych raportów pracy i automatyczne naliczanie prowizji. Wyobraź sobie, że oprogramowanie weryfikuje dla Ciebie dostępność sprzętu i pomieszczeń, sprawdza stany magazynowe, sprzedaż i zużycie produktów. Czy to w ogóle możliwe? Z Versum, najlepszym programem dla fryzjerów na rynku - jest. Przetestuj Versum już dziś przez 14 dni, całkowicie za darmo, bez zobowiązań i bez opłat za rezygnację (i bez konieczności posiadania karty kredytowej)!

Edukacja

Branża fryzjerska i kosmetyczna to branża, która nigdy nie stoi w miejscu - trendy wciąż się zmieniają, techniki wciąż się rozwijają, nowe produkty i narzędzia pojawiają się niemal każdego dnia. Niewypowiedziana prawda jest taka, że kiedy przestajesz pracować nad tym, aby być na bieżąco z tym wszystkim, zaczynasz wypadać z obiegu i powoli, ale niezaprzeczalnie, stajesz się nieistotny. Dlatego właśnie jednym z najważniejszych obowiązków fryzjera jest to, aby nigdy nie przestać pracować nad swoimi umiejętnościami i zdobywać wiedzę. Obejmuje to:

  • uczestnictwo w różnych kursach branżowych (dotyczących produktów czy technik, ale także obsługi klienta, finansów czy zarządzania)
  • Poznawanie nowych technik i rozwijanie nowych umiejętności
  • Czytanie książek, blogów i e-booków związanych z branżą, oglądanie filmów i webinarów, słuchanie audiobooków
  • Wychodzenie poza swoją strefę komfortu i próbowanie nowych rzeczy

Relacje interpersonalne

Na koniec - obowiązki, które wymagają posiadania tzw. umiejętności miękkich (lub "people skills"). Są one niezwykle ważne - nawet jeśli jesteś zdeklarowanym introwertykiem, musisz nauczyć się, jak sprawiać wrażenie przyjaznego i przystępnego, bo to część Twojej pracy! Oczywiście nikt nie zmusza Cię do zmiany swojej osobowości - absolutnie nie jest to konieczne, jesteś idealny taki, jaki jesteś. Musisz jednak pamiętać, że pracując w branży usługowej, jesteś skazany na regularne interakcje społeczne, podczas których musisz być po aktywnej stronie. Obowiązki interpersonalne polegają głównie na zapewnieniu świetnej obsługi klienta - obejmują one:

  • powitanie klienta, wskazanie mu krzesła, zapytanie o preferencje dotyczące napojów i tak dalej
  • Umiejętność wyczucia, czy klient jest w nastroju do rozmowy, czy też nie
  • Jeśli tak, prowadzenie przyjaznej pogawędki (z wdziękiem unikając drażliwych tematów)
  • Sprawianie, aby klient czuł się komfortowo podczas leczenia

Obowiązki interpersonalne dotyczą głównie zadowolenia klienta, ale nie do końca - przeplatają się również ze sprzedażą i marketingiem. Dlatego do obowiązków fryzjera może należeć również:

  • Sprzedaż produktów detalicznych salonu, na przykład poprzez stosowanie technik takich jak up-selling i cross-selling.
  • Zachęcanie klientów do regularnego korzystania z usług
  • Prowadzenie działań marketingowych (w pewnym zakresie, w zależności od hierarchii w salonie i podziału zadań), na przykład poprzez publikowanie postów na fanpage'ach w mediach społecznościowych.

Teraz, gdy znasz już wszystkie obowiązki fryzjera, będzie Ci o wiele łatwiej przeprowadzić proces rekrutacji w swoim biznesie i opracować procesy zarządzania dla istniejącego zespołu. Pamiętaj, że zawsze powinieneś dopasować role pracowników do swoich potrzeb, stylu zarządzania i osobistych preferencji - i że nie musisz polegać wyłącznie na sile roboczej, aby utrzymać płynność pracy. Przetestuj Versum za darmo i przekonaj się sam!

Wypróbuj Versum za darmo

[Total: 0 Average: 0/5]

Table of Contents

  • Jakie są rodzaje obowiązków fryzjera?
  • Podstawy
  • Kierownicze
  • Edukacyjne
  • Interpersonalne
Zapisz się do newslettera Politykę prywatności można przeczytać tutaj.

Story Page