- Strona główna
- Blog AgendaPro salony fryzjerskie
- Wynajem krzeseł w salonach fryzjerskich i ...
Jeśli chcesz wiedzieć, jak działa model operacyjny zwany "dzierżawą krzeseł" dla salonów fryzjerskich lub fryzjerów w Chile, ten artykuł jest dla Ciebie.
"Leasing krzesełkowy" a zależność zawodowa
Kiedy salon działa w trybie "chair rental", osoby świadczące usługi - fryzjerzy, styliści, masażyści -nie są zatrudnieni przez salon, ale są niezależnymi profesjonalistami.
Oznacza to, że nie mają oni umowy o pracę z firmą prowadzącą lokal, ale pracują w nim niezależnie i w związku z tym muszą płacić swoje prawa socjalne -AFP, Isapre/Fonasa, itp.również niezależnie.
W salonie fryzjerskim, który działa na zasadzie "wypożyczenia krzesła", to profesjonalista obsługujący klienta musi wystawić paragon za wykonaną usługę.
Natomiast jeśli salon fryzjerski działa poprzez zatrudnianie profesjonalistów, to pomiędzy firmą - fryzjerem, salonem fryzjerskim, salonem kosmetycznym - a profesjonalistą będzie istniała umowa o pracę. W tym przypadku to salon fryzjerski musi wystawić rachunek klientom, którzy się tam leczą.
Dlaczego warto skorzystać z "wypożyczalni krzeseł" w moim salonie fryzjerskim lub kosmetycznym?
- Dzięki temu można zapłacić mniejszy podatek VAT. Wiele salonów fryzjerskich i kosmetycznych wybiera model "wynajmu krzeseł", ponieważ pozwala on na zmniejszenie obciążeń podatkowych związanych z płatnościami VAT. Dzieje się tak dlatego, że paragony wystawiane przez niezależnych specjalistów są paragonami prowizyjnymi lub zwolnionymi, które nie podlegają opodatkowaniu VAT. Z drugiej strony, gdy fryzjer zatrudnia fachowca, a więc to on wystawia fakturę klientowi, trudniej jest argumentować przed SII, że usługa ta jest zwolniona z VAT. Powiedzmy, że nie jest to niemożliwe, ale wymaga większego wysiłku ze strony księgowego. W trybie "dependent professional" większość faktur podlega VAT i trzeba odjąć 19% od kwoty zapłaconej przez klienta.
- Daje to większą elastyczność profesjonaliście i firmie. Ze względu na brak zależnego stosunku pracy, model "wynajmu krzeseł" pozwala obu stronom na większą elastyczność w stosunku pracy. Dla profesjonalisty praca samodzielna oznacza, że nie musi trzymać się harmonogramu, co pozwala mu na pracę w większej ilości miejsc lub nawet w domu.
- Wyrównuje zachęty. Fakt, że obie strony - firma i profesjonalista - są niezależneoznacza, że motywacje obu będą wyrównane, ponieważ obie będą chciały sprzedać jak najwięcej i zapewnić dobrą obsługę, aby klienci wracali.
Jak działa model "wypożyczania krzeseł"?
Aby to wyjaśnić, pokażemy typowy miesiąc fikcyjnej firmy, którą nazwiemy "Peluquería SpA", która ma jednego niezależnego specjalistę, "Amiga Barberi". Powiedzmy też, że "Peluquería SpA" działa na zasadzie "wynajmu krzeseł", które wynajmuje w wartości 40% sprzedaży profesjonalisty.
- Dla uproszczenia powiedzmy, że w tym miesiącu"Amiga Barberi" wykonał tylko dwa strzyżenia za 15 tysięcy dolarów każde.
- Dla każdego z nich"Amiga Barberi" wystawiała klientowi "Boleta de Honorarios", a "Peluquería SpA" pobierała środki.
- Na koniec miesiąca"Amiga Barberi" wystawiła 2 odcinki na łączną kwotę 30 000 USD, a "Peluquería SpA" miała w kasie 30 000 USD.
- Ponieważ krzesło ma wartość wynajmu równą 40% tego, co sprzedaje profesjonalista, wartość krzesła do zapłaty przez "Amiga Barberi" za ten miesiąc wynosi 40% z 30.000$ = 12.000$ + VAT = 14.280$.
- Aby zamknąć miesiąc, "Peluquería SpA" musi wystawić rachunek za wynajem krzesła dla"Amiga Barberi" na kwotę 12.000 USD + VAT = 14.280 USD.
- Ponieważ "Peluquería SpA" ma już pieniądze w swojej kasie, może odebrać 14 280 USD i przekazać "Amiga Barberi" pozostałe saldo w wysokości 30 000 USD - 14 280 USD = 15 270 USD.
- "Amiga Barberi" musi następnie zastosować tymczasowy podatek u źródła za wydane odcinki i przekazać go do Skarbu Generalnego Republiki, w wysokości 12,5% z 30 000 USD = 3 750 USD. Jeśli jesteś w przedziale zwolnionym z podatku dochodowego, kwota ta zostanie Ci zwrócona w przyszłorocznym zwrocie podatku.
Stosując metodę wynajmu krzeseł, należało zapłacić tylko 2.280 USD podatku VAT, czyli o 60% mniej niż w przypadku sprzedaży 30.000 USD, gdyby paragony zostały wystawione przez firmę. Ta procentowa oszczędność może być jeszcze większa.
W przyszłym blogu zajmiemy się bardziej szczegółowo sprzedażą opodatkowaną jako produkty lub jak skonfigurować działalność, aby oddzielić usługi opodatkowane od usług zwolnionych obciążających profesjonalistę.
Jak AgendaPro pomaga mi, jeśli działam w trybie wypożyczania krzeseł?
Niezależnie od sposobu prowadzenia działalności - wynajem krzeseł lub wynajem kontraktowy - AgendaPro ułatwia życie z tych wszystkich powodów:
- AgendaPro pozwala Twoim klientom rezerwować i płacić za spotkania online, co pozwala uniknąć odwoływania spotkań w ostatniej chwili.
- AgendaPro zapewnia Ci zintegrowaną platformę POS, więc wszystkie transakcje są automatycznie bilansowane. Zamykanie i bilansowanie gotówki odbywa się we własnym zakresie.
- AgendaPro automatycznie wystawia w Twoim salonie paragony podlegające opodatkowaniu lub zwolnieniu z opodatkowania oraz blankiety opłat dla Twoich specjalistów. Zapomnij o odręcznie wypisywanych rachunkach.
- AgendaPro daje Ci szczegółowy raport, który uzgadnia wszystkie sprzedane usługi i produkty z jednej strony z przychodami z POS, internetu i gotówki oraz ich odpowiednimi paragonami. Niezależnie od tego, czy masz księgowego, czy sam składasz podatki, pozwoli Ci to zaoszczędzić wiele godzin pracy.
Ten post nie jest rekomendacją ani instrukcją, jak powinieneś działać. Zalecamy, aby zawsze przed rozpoczęciem handlu skonsultować się z księgowym. Jeśli nie znasz żadnego, możemy Cię do niego skierować.
Powiązane artykuły:
- Wynajem krzeseł w Chile, część 2: freelancerzy
- Meble do zakładu fryzjerskiego: z jakimi meblami rozpocząć działalność?
- Niezbędny sprzęt fryzjerski dla Twojego nowego biznesu
- 5 kluczy do zarządzania salonem fryzjerskim w Meksyku
- Jak działa bon jako paragon w Chile